Методи і прийоми інтерактивного навчання та організації ігрової діяльності на уроках музичного мистецтва
Можна
розпочинати урок із проведення «Розминки», що дозволяє в
цікавій формі перевірити готовність учнів до уроку, актуалізувати опорні
знання, коротко повторити попередній матеріал, сконцентрувати увагу, задати
темп роботи, а також сприяти формуванню комунікативних умінь і навичок.
►► «Ланцюжок»
Під час проведення гри учні повторюють основні терміни й поняття, що
вивчалися на попередніх уроках і застосовуватимуться на цьому уроці. У пригоді
стане невелика іграшка (м'ячик, бубон тощо). Ведучий або один із гравців
називає певне поняття, передаючи іграшку іншому, той дає визначення цього
поняття й передає іграшку наступному учневі. Ланцюжок термінів і понять має
охопити якомога більше учнів.
На початку застосування цієї гри доцільно обирати
«рятівників», до яких за потреби можна звернутися по допомогу, передавши їм
іграшку зі словом «5оггу». Оптимальна кількість «рятівників» — двоє. Спершу
одним із них має бути вчитель, згодом — лише учні, яких він обирає, або ті, які
висловлюють бажання випробувати себе в цій ролі.
Цей добре відомий і поширений прийом доцільно застосовувати під час
аналізування творів мистецтва або підбиття підсумків уроку, адже він дозволяє
кожному учневі висловити свої враження, власну думку.
Гру «Аукціон» можна застосовувати для перевірки засвоєних знань: відповіді
учнів на поставлене запитання (варіант 1) і надання якомога більшого обсягу інформації з
цього питання (варіант 2).
Варіант 1
На дошці написані запитання (з вивченого матеріалу), що «виставлені на
продаж». «Продавець» указує на запитання, а ведучий запитує: «Хто хоче купити
запитання?» (тобто, хто знає відповідь, хоче відповісти). «Покупець» підводить
руку. За правильну відповідь він отримує певну суму балів, що може бути
збільшена, якщо відповідь є розширеною, поглибленою.
Варіант 2
Учитель демонструє портрет
композитора або художника (репродукцію картини, аудіозапис музичного твору).
Учні мають його «викупити», назвавши «ціну» (наводять його біографічні
відомості, характеризують творчість, окремі твори, засоби виразності тощо).
Хто запропонує більшу «ціну» — є переможцем.
Такий аукціон можна завершити етичним висновком: багатою є та людина, яка
в духовній колекції має шедеври аукціону.
Рольові імітаційні ігри передбачають опрацювання та перевірку різних
варіантів розв'язання проблем у модельованій ситуації за умов колективного
обговорення. Для цього формуються групи, кожна з яких має певну функцію (варіант 1), та групи з розподілом ролей усередині груп (варіант 2).
Варіант 1
«Ерудити» (безпосередньо готують і проводять гру) мають повно та всебічно
розкрити проблему, зазначивши альтернативні шляхи її розв'язання, виявивши
знання предмета й самостійність думки.
«Опоненти» (глибоко обізнані з
темою) у своїх виступах ставлять нестандартні запитання, висловлюючи сумніви
та заперечення від імені будь-якого учасника гри.
*
«Експерти»
(ведуть записи в картках учасників і оцінюють їх гру) повідомляють кожну оцінку
та загальний результат, мотивуючи всі свої Дії).
*
«Рецензенти»
(найосвіченіші учні) доповнюють відповіді «ерудитів», висловлюючи власну думку,
а головне — оцінюють «ерудитів», «опонентів», «експертів».
х «Організатори» відповідають (разом з учителем)
за оформлення гри та ведення протоколів.
*
Учитель є
керівником гри, він створює проблемну ситуацію, залагоджує спірні питання,
контролює перебіг гри (може не дозволити конкретному «опонентові» увійти в гру
через порушення регламенту виступів), оцінює діяльність усіх учасників.
Варіант 2
«Керівник» (або «спікер») ознайомлює групу із
завданням, організує порядок роботи, її виконання, підбиває підсумки,
призначає «доповідача».
«Секретар» записує результати.
«Посередник» стежить за часом.
«Доповідач» чітко висловлює думку груп, повідомляючи
про результати роботи.
Учитель для кожної групи готує завдання, яке
слід виконати за короткий термін (5-10 хв) і представити класу, після чого
подає свій коментар та оголошує оцінку.
►► «Експедиція» («Подорож»)
Ще один
різновид рольової імітаційної гри, що розрахована на цілий урок. Відповідно до
навчального матеріалу обираються маршрут, транспорт, склад «експедиції».
Учасники «експедиції» об'єднуються в групи, обравши керівників та їх
заступників. Наприклад, в «експедиції рідним краєм» це будуть: «географи»,
«народознавці», «фольклористи», «музиканти», «художники», «науковці» та ін.
Кожна група складає програму дій, перелік
необхідних речей, визначає, що має бути результатом виконання програми. На
наступному етапі групи презентують свої плани. Керівник (учитель чи учень)
оцінює роботу груп.
►► «Брейн-ринг»
Змагаються дві команди, які сидять за окремими
столами. Ведучий (учитель) керує грою та разом із «експертною групою» допомагає
в разі суперечок щодо точності відповідей, присудження балів, визначення
переможців. Оцінювання гравців — компетенція ведучого. Можна також створити
«групу асистентів», які фіксуватимуть бали гравців за відповіді та доповнення,
на підставі чого диференційовано оцінюється робота кожного гравця.
Ведучий пропонує запитання, завдання (можливі
письмові запитання, розв'язання кросвордів та ін.), а команди починають
обговорення (1 хв). Якщо команда готова відповідати, то вона подає сигнал
(дзвоник, брязкальце). У разі неправильної відповіді команда-суперниця отримує
ще 20 секунд на обговорення і право на відповідь; якщо обидві команди дали
неправильну відповідь, то нерозі- гране очко розігрується як додаткове в
наступному раунді.
►► «Дебати»
Ця гра
може бути основою для проведення уроків-дебатів. Учасники об'єднуються в команди
— «стверджувальників» і «заперечувальників». Теми дебатів пропонує вчитель або
самі учні. Виграє команда, яка аргументованіше довела свою думку.
►► «Дуель»
«Дуель» — це командна робота з навчальною
інформацією. Команди по черзі ставлять одна одній запитання (пов'язані з темою
уроку, навчальним текстом, що викладений учителем чи прочитаний у підручнику) і
дають відповіді на них. Оцінюються активність команд, кількість і змістовність
запитань і відповідей.
►► «Світська розмова»
Це обмін інформацією з певної теми, за навчальним
текстом (робота в парах). Двоє учнів грають роль представників «світського
товариства», які намагаються «похизуватися», уразити одне одного своєю
поінформованістю з того чи іншого питання, знанням фактів тощо. Така розмова
може починатися словами: «Вельмишановний, а чи знаєте ви, що...»
Ця гра стимулює творче використання звичайних
предметів у незвичайних умовах, ситуаціях. Для цього групам (парам) роздають
предмети (олівець, аркуш паперу, обгортки від цукерок, пластикова пляшка,
кулька і т. ін.), а учасники мають вигадати якомога більше незвичайних способів
їх застосування на уроці, у певних видах діяльності. Перемагають найоригінальніші «перетворення».
Цей ігровий прийом дозволяє цікаво та оригінально
довести, наскільки важливим є знання того чи іншого терміна, продемонструвати
застосування його на практиці. Учитель пропонує термін, а кожна група готує
пантоміму, пісню, інсценівку на зразок сучасних рекламних роликів.
►► «Дзеркало»
У грі «Дзеркало» (робота в парах) імітуються
рухи, що необхідні для вироблення певних навичок. Кожна пара учасників отримує
завдання: диригувати виконанням вивченої пісні; продемонструвати за допомогою
руки-«нотоносця» звукоряд; «намалювати квітку» тощо. Напарники стають одне
проти одного: один — імітує дії, а другий — є «дзеркалом», що повторює його.
Потім вони міняються ролями. Кожне з 4 завдань може бути оцінене за трибальною
системою. Наприкінці гри виставляється сумарна оцінка.
►► Гра-казка про лади
Учитель. Жили-були два
брати-лади: мажорний та мінорний. Мажор завжди був радісним і сяяв від щастя.
Він твердо стояв на своїх ногах Звучить мажорний тризвук, і на дошці з'являється
малюнок
веселого чоловічка у світлому одязі.
Мінор був братом Мажору. Але, на відміну від нього,
він був завжди сумним і темним. Мав дуже м'який характер.
Звучить мінорний тризвук, і з'являється малюнок
сумного
чоловічка у темному одязі.
І Мажор, і Мінор дуже любили дітей і часто гралися з
ними у «хованки». А зараз Мажор і Мінор мають намір пограти з нами в
«хованки».
Звучать гами — мажорна та мінорна.
[І] Хто це пробіг?
Звучать тризвуки.
Ш А це хто сховався в лісі?
Діти у
відповідь надають своїм обличчям то веселого, то сумного виразів.
А зараз шукатимемо 'їх у музичних творах.
Звучать музичні твори.
►► «Хто більше?»
На уроках музичного мистецтва застосовується словесний
опис музики, що часто є доволі проблемним завданням, коли він обмежується
декількома прикметниками: весела, швидка, сумна, повільна, спокійна. Гра «Хто більше?»
допоможе розв'язати цю проблему.
Учитель може заздалегідь
продиктувати учням ті прикметники-епітети, що можуть використовуватися для
характеристики, а двоє учнів біля дошки, слухаючи музичний твір, мають дібрати
епітети для словесного опису характеру мелодії, ритму та ін. Після
прослуховування твору учні по черзі починають «обмінюватися» дібраними
прикметниками. Виграє той, хто назве останнє слово-характеристику.
У гру можна грати парами й
групами (двоє або більше). Гра «Хто більше?» триває не більше ніж 5 хвилин,
тому може проводитися майже на кожному уроці.
►► «Малюємо в уяві»
Учитель пропонує учням під час слухання музики
чи пісні намалювати подумки картину. Після того, як завершується слухання
музичного твору, учні розповідають про свої уявлені картини. Удома можна
відтворити свої уявні картини на папері. Таким чином, гра «Малюємо в уяві»
сприяє активнішому слуханню музики й розвитку образного мислення.
►► «Маленький педагог» («Юний педагог»)
Варіант А
Частина нового нескладного навчального матеріалу
розподіляється між учнями для самостійного вивчення. На наступному уроці діти
виконують ролі педагогів, пояснюючи цей матеріал решті учнів. Учитель коригує,
коментує, доповнюючи виступи.
Варіант Б
На уроці узагальнення знань (на контрольному
уроці) учні ставлять одне одному запитання, які вони підготували напередодні
вдома.
Варіант В
Після усного опитування учнів відбувається
зміна ролей: тепер учні ставлять запитання вчителеві. У цьому разі запитання
не підготовлені заздалегідь.
Варіант Г
Після письмового опитування
учні обмінюються зошитами й перевіряють одне одного. Учитель є спостерігачем.
Гра дозволяє учням відчути себе в ролі вчителя,
сприяючи виробленню уваги й почуття відповідальності.
►► «Угадай-но»
Це вікторина, що має величезну кількість різновидів:
х угадай назву інструмента; х угадай назву твору та ім'я
його
автора
угадай тему твору;
* угадай
музичний жанр;
х угадай назву пісні;
х угадай танець тощо.
Гра використовується після накопичення певного
обсягу вивчених музичних творів і є своєрідним контрольним тестом для перевірки
та узагальнення знань, сприяючи активізації уваги учнів, кращому
запам'ятовуванню навчального матеріалу
Немає коментарів:
Дописати коментар